Opublikowano 4 września 2015 o godzinie 15:26 autor Edyta Dobek
REHABILITACJA I NAUCZANIE DZIECKA NIEWIDOMEGO I NIEDOWIDZĄCEGO
Zestawienie bibliograficzne
Zestawienie opracowano na podstawie baz bibliograficznych
Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce.
Książki
- Dzieci niewidome i słabowidzące / Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz. – Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, 1996. W 2416 br.
- Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących / Małgorzata Walkiewicz-Krutak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2009. W 66945
- Nauczanie początkowe dzieci niewidomych / Ewa Bendych, Maria Janik ; [Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej]. – Warszawa : Wydaw. WSPS, 1981. W 27261
- Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym / Janusz Kirenko, Piotr Gindrich ; Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza im.Wincentego Pola w Lublinie. – Lublin : Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola, 2007. W 61686
- O niewidomych / Elżbieta Czacka ; oprac. Magdalena Banaszek. – Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2008. W 64276
- Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych / pod red. Jadwigi Kuczyńskiej-Kwapisz ; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2001. W 70950
- Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi / praca zbiorowa pod red. Stanisława Jakubowskiego. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001. W 2929 br.
- Praca z młodzieżą niewidomą i słabowidzącą : metoda pracy sekwencjami na lekcjach plastyki / Agnieszka Żabińska. – Warszawa : Difin, 2011. W 68077
- Przygotowanie dzieci niewidomych do nauki szkolnej / Ewa Bendych, Jadwiga Nowak ; [rozdz. 1,3,2 oprac. Monika Orkan-Łęcka, rozdz. 2.1.2 oprac. Celina Kozłowska]. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985. W 37028, W 37027
- Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa / Joanna Konarska. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010. W 67145, W 67398
- Terapia muzyką w teorii i praktyce tyflologicznej / Ewelina Jutrzyna. – Warszawa : Polski Związek Niewidomych. Zakład Nagrań i Wydawnictw, 2007. W 60610, W 62300
- Tyflopedagogika / Renate Walthers ; przekł. Joanna Mink. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2007. W 59868, W 60320, P 59867
- Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej : poradnik dla nauczycieli : praca zbiorowa / pod red. Stanisława Jakubowskiego. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005. W 3321 br., P 3322 br.
- Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych / Zofia Palak. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000. W 50343
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem : poradnik dla nauczycieli / red. Grażyna Walczak;Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. – Warszawa : MENiS, 2005. W 3325 br., P 3326 br.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami : poradnik dla nauczycieli / red. Grażyna Walczak; Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. – Warszawa : MENiS, 2005. W 3315 br., P 3316 br.
- Wychowanie fizyczne niewidomych i słabo widzących / Krystyna Gawlik, Anna Zwierzchowska ; Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach. – Katowice : Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, 2004. W 65173
- Z zagadnień tyflopedagogiki zawodowej / Maria Zięcina ; Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie. – Warszawa : IKN, 1979. W 28728
- Zobaczyć świat : projekt pracy z uczniem niewidomym na lekcjach języka polskiego / Aldona Fojkis. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2009. W 66519
Artykuły z czasopism
- Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych / Kornelia Czerwińska.// Szkoła Specjalna. – 2007, nr 3, s. 163-174
- Adaptacja pomocy tyfloglottodydaktycznych w szkołach integracyjnych. Cz. 2 / Kornelia Czerwińska.// Szkoła Specjalna. – 2007, nr 4, s. 243-251
- Alfabet ELIA szansą dla osób niewidomych niezdolnych do nauki brajla /Marlena Kilian.// Szkoła Specjalna. – 2006, nr 2, s. 153-156
- Aneks do ,,Arkuszy postępów uczniów niewidomych i słabo widzących ze złożoną niepełnosprawnością z zakresu orientacji przestrzennej i lokomocji” / Anna Boczek.// Rewalidacja. – 2007, nr 1, s. 85-99
- Bajka o Królewnie Śnieżce – francuski sposób przygotowania niewidomych dzieci do czytania i pisania pismem Braille’a / Małgorzata Paplińska.// Szkoła Specjalna. – 2007, nr 1, s. 55-59
- Dzieci z wadami wzroku jako czytelnicy (7-16 lat) / Józef Szocki.// Poradnik Bibliotekarza. – 1985, nr 7/8, s. 209-211
- Eksperyment nauczający w pracy z dzieckiem niewidomym / Kornelia Czerwińska.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2008, nr 2, s. 84-104
- Funkcjonowanie biblioteki i książki wśród dzieci niewidomych : (na przykładzie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego we Wrocławiu) / Józef Szocki.// Poradnik Bibliotekarza. – 1992, nr 6, s. 14-16
- Henryk Ruszczyc i jego koncepcja rehabilitacji zawodowej osób niewidomych / Marzena Dycht.// Szkoła Specjalna. – 2013, nr 3, s. 165-173
- Jak postępować z niemowlęciem niepełnosprawnym wzrokowo? / Kornelia Czerwińska.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2007, nr 1, s. 49-57
- Komputery i sieci komputerowe jako media wspomagające nauczanie języka angielskiego uczniów niewidomych / Jarosław Wiazowski.// Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 7, s. 87-92
- KUW – implikacje edukacyjne / Ewa Kurczak-Wawrowska.// Rewalidacja. – 2006, nr 2, s. 3-17
- Lekcje geografii z uczniem niewidomym /Anna Chojecka.// Geografia w Szkole. – 2007, nr 2, s. 43-49
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w pracy z dzieckiem niewidomym i słabo widzącym / Katarzyna Królikowska.// Szkoła Specjalna. – 2006, nr 5, s. 380-388
- Międzynarodowa Szkoła Matek na Krymie i Szkoła dla Niewidomych we Lwowie / Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz.// Szkoła Specjalna. – 2009, nr 1, s. 71-73
- Możliwości i ograniczenia ucznia niewidomego w nauce języka obcego. Mity i fakty / Małgorzata Jedynak.// Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 2, s. 71-75
- Możliwości wykorzystania grafiki dotykowej w nauczaniu języków obcych – teoria a praktyka / Kornelia Czerwińska.// Szkoła Specjalna. – 2006, nr 5, s. 323-329
- Muzykoterapia w rehabilitacji dzieci niewidomych i słabowidzących – założenia teoretyczne. Cz. 1 / Marlena Kilian, Małgorzata Cichocka.// Szkoła Specjalna. – 2011, nr 4, s. 245-257
- Muzykoterapia w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością wzrokową na podstawie zajęć prowadzonych w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach / Marlena Kilian, Małgorzata Cichocka.// Szkoła Specjalna. – 2012, nr 3, s. 184-196
- Nauczanie języka angielskiego uczniów z dysfunkcją wzroku oraz niepełnosprawnością intelektualną / Sebastian Krzysztof Romantowski.// Szkoła Specjalna. – 2008, nr 3, s. 223-233
- Nauczanie orientacji przestrzennej osób niewidomych i słabowidzących z niepełnosprawnością złożoną /Marlena Kilian, Małgorzata Paplińska.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2009, nr 1, s. 101-114
- Niewidomi a języki obce, czyli kilka słów o tyfloglottodydaktyce / Tomasz P. Krzeszowski.// Języki Obce w Szkole. 2001, nr 7, s. 5-12
- Nikt nie pozostanie bez pomocy / Anna Witarzewska ; rozm przepr. Rafał Dajbor.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2013, nr 2, s. 3-11
- Oddział dzieci niewidomych i słabo widzących / Aleksandra Szlendak.// Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 9, s. 550-552
- Pierwsze spojrzenie / Pawan Sinha.// Świat Nauki. – 2013, nr 8, s. 32-39
- Poczucie ruchu i postawy ciała osób niewidomych podczas nauki muzyki na instrumencie dętym – flecie /Hanna Tawrel-Szablewska.// Szkoła Specjalna. – 2008, nr 1, s. 50-55
- Pogodny poranek / Joanna Wasilewska.// Wychowanie w Przedszkolu. – 1999, nr 7, s. 532-534
- Poznawanie świata na lekcjach języka obcego. Kilka słów o nauczaniu języków obcych uczniów niewidomych /Katarzyna Jaworska-Biskup.// Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 4, s. 56-58
- Projekt „Per linguas mundi ad laborem” – adaptacja pomocy dydaktycznych do nauczania języków obcych uczniów niewidomych i słabo widzących / Kornelia Czerwińska.// Szkoła Specjalna. – 2006, nr 4, s. 243-251
- Przestrzeń w edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku / Kornelia Czerwińska.// Szkoła Specjalna. – 2014, nr 4, s. 262-269
- Razem czy osobno? : integracyjne pomoce dydaktyczne w nauczaniu języków obcych / Bogusław Marek.// Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 7, s. 93-102
- Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa / Joanna Konarska. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010.
- Specyficzne zagadnienia w nauczaniu polonistycznym dzieci niewidomych / Anna Bloch.// Polonistyka. – 2010, nr 8, s. 54-55
- Sposoby nauczania brajla w Polsce i wybranych krajach świata / Małgorzata Paplińska.// Szkoła Specjalna. – 2006, nr 1, s. 15-23
- Świat bez wzroku : czy uczeń niewidomy to uczeń niepełnosprawny? / Bogusław Marek.// Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 7, s. 28-32
- Terapia i socjalizacja – poprzez sport / Jolanta Derbich.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2013, nr 2, s. 22-27
- Tyflografika /Elżbieta Więckowska.// Szkoła Specjalna. – 2009, nr 1, s. 53-65
- Wpływ rozumienia pojęć przez dzieci niewidome na nauczanie języków obcych / Katarzyna Jaworska-Biskup.// Szkoła Specjalna. – 2009, nr 1, s. 25-34
- Wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem z uszkodzonym wzrokiem w warunkach szkoły ogólnodostępnej / Milena Nazarczuk.// Szkoła Specjalna. – 2013, nr 3, s. 214-224
- Wybrane problemy nauczania gry na fortepianie dzieci niewidomych / Iwona Głowacka.// Szkoła Specjalna. – 2007, nr 2, s. 135-146
- Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo / Elżbieta Łobacz.// Szkoła Specjalna. – 2006, nr 5, s. 362-272
- Zastosowanie planów w nauczaniu orientacji przestrzennej osób niewidomych / Kamila Miler-Zdanowska.// Szkoła Specjalna. – 2008, nr 4, s. 293-298
- Związek trudności w nauce czytania pisma Braille’a z właściwościami percepcji dotykowej i umiejętnościami fonologicznymi dzieci niewidomych / Anna Wesotowska, Michał J. Gacek.// Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2013, nr 4, s. 79-93
Zbiory audiowizualne
- Za szklaną ścianą. Cz. 3 [DVD] / scen. i real. Magdalena Lewandowska. – Zalesie Górne : Wytwórnia Filmowa Dydakta, 2014. DZS 2342
- Za szklaną ścianą. Cz. 3 [Film] / scen. i real. Magdalena Lewandowska. – Warszawa : WF „Dydakta”, 2000. DZS 2354