SZKOLNICTWO WE FRANCJI I NIEMCZECH

Opublikowano 28 lipca 2009 o godzinie 15:42 autor Edyta Dobek

SZKOLNICTWO WE FRANCJI I NIEMCZECH
Zestawienie bibliograficzne artykułów z czasopism

I. Szkolnictwo we Francji


  1. AKSJOLOGICZNY wymiar wycieczki polonistów do Paryża / Paweł Wyszkowski //  Forum Humanistów. – 2000, nr 1, s. 19-21 Refleksje nt. francuskich szkół.
  2. ANGLOSASKIE inspiracje pedagogiczne barona Pierre`a  de Coubertina w jego poszukiwaniach możliwości reformy systemów edukacyjnych we Francji / Michał Bronikowski // Kultura Fizyczna. – 2000, nr 7/8, s. 3-7
  3. ANIMACJA społeczno-kulturalna jako nowa koncepcja upowszechniania edukacji i kultury : (w świetle doświadczeń i badań francuskich) / Jan Żebrowski. – 1984, nr 4, s. 42-59
  4. CIEKAWOSTKI, ale nie rewelacje /(B.K.) // Edukacja i Dialog. – 1991, nr 8, s. 47- 49
  5. CZEGO uczą w Ecole Freinet w Vence? / Mirosław Brzana // Edukacja i Dialog. – 1999, nr 7, s. 65-70
  6. CZY szkoła francuska lubi literaturę? : [korespondencja z Nantes] / Maja Jurkowska // Znak. – 1995, nr 9, s. 235-238
  7. DOSKONALENIE zawodowe we Francji / Wiktor Rabczuk // Szkoła Zawodowa. – 1998, nr 1, francuskiego. 47-52
  8. DOŚWIADCZENIA francuskiego systemu edukacyjnego (1992-2002) : od zatwierdzania (walidacji) nabytych umiejętności zawodowych („VAP”)… Do zatwierdzania (walidacji) umiejętności nabytych poprzez doświadczenie („VAE”) / Michale Aribaud // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2003, [nr] 3, s. 67-74
  9. DYREKTOR szkoły we Francji / Jan Domian // Nowa Szkoła. – 1998, nr 2, s. 49-51
  10. EGZAMINY maturalne we Francji / Dobromir Dziewulak // Nowa Szkoła. – 1991, nr 3, s. 163-165
  11. ELITARNE wyższe szkoły we Francji / Sabina Rawicka-Wilgusiak // Nowa Szkoła. – 1999, nr 10, s. 36-37
  12. EWALUACJA osiągnięć edukacyjnych uczniów we francuskim systemie edukacyjnym / Jadwiga Hryniewicz // Język Polski w Szkole IV-VI. – 2002/2003, nr 1, s. 95-98
  13. EWALUACJA po francusku / Zbigniew Ignacy Paśko // Dyrektor Szkoły. – 1999, nr 5, s. 25-26
  14. FORMY pro-Formy / Marek Wittbrot // W Drodze. – 1999, nr 9, s. 85-89 Reformy edukacyjne we Francji.
  15. FRANCUSKI raport oświatowy ”Plan pour l`avenir de l`Education Nationale” / Dobromir Dziewulak // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1991, nr 1, s. 119-125
  16. HISTORIA we francuskich szkołach / Ludwik Malinowski // Nowa Szkoła. – 1990, nr 9, s. 501-504
  17. INFORMACJA zawodowa we Francji / Teresa Woynarowska // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. – 1998, nr 2, uczniów. 115-117
  18. INTEGRACJA uczniów niepełnosprawnych we Francji / Genowefa Kuszek // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 1, s. 62-64
  19. INTEGRACJA we Francji / Ewa Słodownik-Rycaj, Danuta Al.-Khamisy // Edukacja i Dialog. – 1996, nr 6, s. 63-68
  20. KATOLICKIE organizacje prooświatowe w Europie Zachodniej na przykładzie Republiki Francuskiej / Ryszard Małachowski // Edukacja. – 2003, nr 4, s. 123-131
  21. KOLEGIUM – szkoła średnia I° we Francji / Dobromir Dziewulk // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1989, nr 3, s. 135-157
  22. KOMPUTERY w szkole : (doświadczenia francuskie) / Józef Szocki // Życie Szkoły. – 1989, nr 10, s. 622-627
  23. KSZTAŁCENIE i doskonalenie nauczycieli szkół zawodowych we Francji / Janusz Moos // Szkoła Zawodowa. – 1989, nr 1, s. 34-37
  24. KSZTAŁCENIE kadry pedagogicznej we Francji / Dobromir Dziewulak // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1991, nr 2, s. 162-180
  25. KSZTAŁCENIE osób starszych we Francji / Dobromir Dziewulak // Oświata Dorosłych. – 1990, nr 3, s. 113-115
  26. KSZTAŁCENIE permanentne w Federacji Rodzinnych Domów Wakacyjnych we Francji / Dobromir Dziewulak // Oświata Dorosłych. – 1990, nr 4/5, s. 174-176
  27. KSZTAŁCENIE zawodowe – paryskie dyskusje i prezentacje / Tadeusz Barski // Szkoła Zawodowa. – 1997, nr 6, s. 36-39
  28. LĘK przed szkołą nieobcy uczniom francuskim / Irena Janiszowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1989, nr 2, s. 91-96
  29. LICEA elitarne we Francji / Sabina Sawicka-Wilgusiak // Nowa Szkoła. – 1997, nr 2, s. 38-39
  30. LICEUM zawodowe Louis Armad / Michale Assamat// Dyrektor Szkoły. – 1997, nr 4, s. 29-30
  31. MATURALNE tematy (we Francji) / Krzysztof Rutkowski. – Edukacja i Dialog. – 1991, nr 6, s. 29-30
  32. MNIEJ wiedzy, więcej umiejętności / Monika Grabowska // Polonistyka. – 2001, nr 1, s. 17-24 Oceniane umiejętności we francuskiej wersji matury.
  33. NIEKTÓRE formy pomocy dziecku i rodzinie we Francji // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1993, nr 5, s. 219-226
  34. NOWY system kształcenia nauczycieli we Francji / Zbigniew Dominikowski // Edukacja. – 1995, nr 3, s. 96-101
  35. ODWOŁYWANIE się do tradycji wojskowej innowacją w wychowaniu młodzieży z niepowodzeniami szkolno-społecznymi w dobie kultury postmodernistycznej we Francji / Leszek Mariusz Jakoniuk // Edukacja. – 2007, nr 4, s. 102-109
  36. OPIEKA nad dzieckiem we Francji / Dorota Kamieńska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1999, nr 5, s. 35-37
  37. OPIEKA nad dziećmi we Francji / Maria Kolankiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1989, nr 6, s. 283-286
  38. ORGANIZACJA wypoczynku wakacyjnego dla dzieci i młodzieży we Francji / Jolanta Marszycka-Suchecka // Opieka Wychowanie Terapia. – 1995, nr 3, wkładka s. 16-19
  39. ORIENTACJA i poradnictwo pedagogiczno-zawodowe we Francji / Dobromir Dziewulak // Oświata Dorosłych. – 1989, nr 8, s. 491-494
  40. OŚWIATOWE dylematy / Ludwik Malinowski // Nowa Szkoła. – 1990, nr 5/6, s. 303-307 Oświata we Francji.
  41. PARTNERSTWO społeczne w edukacji zawodowej we Francji / Wiesław Karpiński // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2003, nr 1, s. 19-21
  42. POLITYKA oświatowa i zmiany systemu szkolnego we Francji / Joanna Jung-Miklaszewska // Edukacja. – 1984, nr 1, s. 32-45
  43. PRZEDSIĘWZIĘCIA innowacyjne niepowodzeń szkolnictwie francuskim / Sabina Sawicka-Wilgusiak // Edukacja. – 1997, nr 3, s.102-109
  44. PRZYCZYNY niepowodzeń we wczesnym okresie szkolnym na przykładzie badań francuskich / Joanna Jung-Miklaszewska // Edukacja. – 1984, nr 4,s. 72-83
  45. RECEPTA na sukces edukacyjny : Ecole Freinet w Venece / Katarzyna Borawska // Edukacja i Dialog. – 2000, nr 7, s. 65-70
  46. STRUKTURA szkolnego systemu Francji / Alfred Żołnierz // Nowa Szkoła. – 1992, nr 3, s. 171-173
  47. SYSTEM kształcenia i szkolenia ustawicznego dorosłych we Francji – funkcjonowanie sieci GRETA / Anna Sacio-Szymańska // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2005, nr 1, s. 30-43
  48. SZKOLNICTWO francuskie u progu nowych reform / Wiktor Rabczuk // Edukacja. – 1992, nr 1, s. 108-115
  49. SZKOLNICTWO prywatne we Francji / Wiktor Rabczuk // Nowa Szkoła. – 1990, nr 7, s. 363-369
  50. SZKOLNICTWO we Francji / Joanna Jung-Miklaszewska // Problemy Oświaty na Wsi. – 1983, nr 5, s. 305-306
  51. SZKOLNICTWO wyższe we Francji / Aleksandra Zyska //Chowanna. – 1986, nr 4, s. 465-471
  52. SZKOLNICTWO wyższe we Francji / Dobromir Dziewulak //Kwartalnik Pedagogiczny. – 1991, nr 3, s. 156-170
  53. SZKOŁA elementarna we Francji / Dobromir Dziewulak // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1989, nr 2, s. 213-227
  54. SZKOŁA francuska w zbliżeniu / Zbigniew Dominikowski // Edukacja i Dialog. – 1995, nr 3, s. 49-54
  55. SZKOŁA im. Elsy Triolet w swym otoczeniu społecznym / Martine Tauszig // Dyrektor Szkoły. – 1997, nr 4, s. 31-32
  56. SZKOŁA średnia II ° we Francji / Dobromir Dziewulak // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1990, nr 1, s. 165-202
  57. SZKOŁA wiejska we Francji / Joanna Woda // Nowa Szkoła. – 2000, nr 9, s. 42-44 *
  58. SZKOŁY eksperymentalne we Francji / Sabina Sawicka-Wilgusiak // Nowa Szkoła. – 1997, nr 4, s. 30-32
  59. SZKOŁY prywatne we Francji / Sabina Sawicka-Wilgusiak // Nowa Szkoła. – 1998, nr 7, s. 37-39
  60. „TWOJE niepowodzenia mnie interesują” : o przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym we Francji / Anna Rurka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 10, s. 592-595
  61. W SZKOLE waldorfskiej we Francji / Beata Sobolewska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1993, nr 7, s. 309-310
  62. WSPOMAGANIE rozwoju szkoły przez samorząd terytorialny we Francji / Stefan Wlazło// Dyrektor Szkoły. – 1997, nr 4, s. 27-28
  63. WSPÓŁCZESNA szkoła francuska / Bogdan Krawczyń // Edukacja i Dialog. – 1991, nr 5, s. 38-41
  64. WYRÓNYWANIE szans edukacyjnych we Francji / Wiktor Rabczuk // Nowa Szkoła. – 2006, nr 9, s. 49-53
  65. ZMIANY programowe w elementarnym szkolnictwie francuskim / Wanda Pawlak // Nowa Szkoła. – 1986, nr 5, s. 320-325
  66. ZMIERZAMY w dobrym kierunku / Eliza Kargulowa // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1998, nr 9, s. 36 Opieka nad dzieckiem we Francji.

I. Szkolnictwo w Niemczech


  1. AKTUALNE reformy w niemieckim szkolnictwie / Małgorzata Grundmann // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2004, nr 6, s. 13-15
  2. ALKOHOLOWE problemy Niemców / K. Godorowski // Problemy Alkoholizmu. – 2001, nr 1, s. 24-25
  3. ALTERNATYWNA koncepcja szkoły w Glocksee w Hanowerze / Marta Guziuk // Życie Szkoły. – 1996, nr 9, s.572-574
  4. ALTERNATYWNA Szkoła Publiczna w Gievenbeck / Bogusław Śliwerski // Edukacja i Dialog. – 1993, nr 6, s. 45-50
  5. ALTERNATYWNE formy edukacji i wychowania (na przykładzie szkoły elementarnej Marii Montessori w Starnbergu koło Monachium) / Bożena Matyjas // Nowa Szkoła. – 1993, nr 2, s. 109-112
  6. ANALIZA zadań zwodowych doradcy zawodowego w wybranych krajach / Iwona Bednarczyk-Kocun // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2003, nr 2, s. 65-71
  7. BADANIA pedagogiczne w Republice Fderalnej Niemiec / Erich Geissler // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1990, nr 1, s. 155-164
  8. BAWARSKI model kształcenia / Edyta Żukowska, Wojciech Żukowski // Dyrektor Szkoły, 2000, nr 3, s. 26-28
  9. BERLIŃSKI model szkół o poszerzonej odpowiedzialności / Bogusław Śliwerski // Nowa Szkoła, 1997, nr 7, s. 34-37
  10. BYĆ człowiekiem w …Dolnej Saksonii / Katarzyna Koszewska // Edukacja i Dialog. – 1997, nr 4, s. 68-70
  11. DLA uczniów zdolnych w Niemczech / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1995, nr 3, s. 45
  12. DOM i szkoła. Problem uczestnictwa rodziców w życiu szkoły na terenie republiki Federacji Niemien / Rudolf Pettinger // Chowanna. – 1990, nr 3/4, s. 282-297
  13. DOSKONALENIE polskich nauczycieli przedmiotów zawodowych w Niemczech / Andrzej Brejnak // Szkoła Zawodowa. – 1992, nr 2, s. 46-47
  14. DUALNE kształcenie zawodowe w Republice Federalnej Niemiec / Iwona Bolter // Nowa Szkoła. – 2007, nr 7, s. 37-42
  15. DWOISTY system kształcenia zawodowego / Tadeusz W. Nowacki // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1990, nr 4, s. 138-150
  16. DZIAŁALNOŚĆ Poradni Psychologiczno-Terapeutycznej przy Uniwersytecie w Bremie / Jerzy Szews // Życie Szkoły Wyższej. – 1981, nr 4, s. 129-139
  17. DZIAŁALNOŚĆ świetlicy miejskiej w Offenbach / Mieczysław Szarek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1999, nr 3, s. 30-31
  18. DZIAŁALNOŚĆ instytucji pozarządowych zajmujących się opieką nad dzieckiem i rodziną w regionie Hessen w Niemczech / Mieczysław Szarek // Opieka. Wychowanie. Terapia. – 1999, nr 4, s. 46-49
  19. DZIAŁALNOŚĆ Niemieckiego Związku Uniwersytetów Powszechnych w Polsce / Jolanta Religa, Henryk Bednarczyk // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2001, nr 3, s. 74-79
  20. DZIAŁALNOŚĆ ośrodka CARITAS w Riedenberg / Jarosław Karwat // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 60-62
  21. DZIECKO w drodze do samodzielności / Franz Josef Kuhn // Edukacja i Dialog. – 1991, nr 3/4, s. 22-28
  22. DZIWNA szkoła / Małgorzata Gałaś // Wychowanie na co Dzień. – 1997, nr 1/2, s. 36-37 Wizyta w średniej szkole eksperymentalnej w Getyndze
  23. EDUKACJA ustawiczna w Republice Federalnej Niemiec / Ewa Przybylska // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2006, nr 3, s. 16-21
  24. EDUKACJA wczesnoszkolna w szkole Gievenbeck / Bogusław Śliwerski // Nowa Szkoła. – 1993, nr 3, s. 168-171
  25. EKO-EDUKACJA (Niemcy) / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 2002, nr 3, s. 48-49
  26. FROBEL pomaga dzieciom ulicy w Niemczech / Horst Schirmer; tłum. Agnieszka Wójcicka // Opieka-Wychowanie-Terapia. – 2002, nr 1, s. 18-19 wkładka
  27. GESAMTSCHULEN – przykładem liberalnych szkół alternatywnych na terenie Niemiec / Marta  Popko-Guzik // Wychowanie na co Dzień. – 1997, nr 9, s. 7-8
  28. HAMBURSKI projekt wspierania uczniów uzdolnionych matematycznie / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1992, nr 6, s. 345-347
  29. IDEE szkoły alternatywnej w Republice Federalnej Niemiec / Stanisław Kawula // Nowa Szkoła. – 1990, nr 8, s. 436-441
  30. IDENTYFIKACJA uczniów uzdolnionych w szkolnictwie niemieckim / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1992, nr 8, s. 488-489
  31. INSTYTUCJE opiekuńczo-wychowawcze w Niemczech / Wiktor Żłobicki // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1998, nr 8, s. 33-36
  32. INTEGRACJA teorii i praktyki w niemickim systemie kształcenia zawodowego / Stefan Kwiatkowski // Edukacja: Studia, Badania, Innowacje. – 1993, nr 4, s. 79-84
  33. INTEGRACJA uczniów upośledzonych w systemie szkolnym Zjednoczonych Niemiec / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1995, nr 4, s. 42
  34. IZBY Przemysłowo-Handlowe w Republice Federalnej Niemiec i ich funkcje w kształceniu zawodowym / Stanisława Kaczor // Szkoła Zawodowa. – 1993, nr 3, s. 40-42
  35. KILKA uwag o opiece w sprawie niemieckim / Monika Tomaszewska // Opieka Wychowanie Terapia. – 2002, nr 3, s. 45-46
  36. KONCEPCJA szkoły elementarnej w poglądach i praktyce pedagogicznej Marii Montessori (na przykładzie szkoły w Starnbergu koło Monachium) / Bożena Matyjas, Agata Gołąbek // Życie Szkoły. – 1993, nr 5, s, 312-318
  37. KONFERENCJA naukowa na temat: ,,Szkoła i pedagogika w czasach przełomu – problemy związane z transformacją w nowych krajach związkowych RFN” / Mirosław Szymański // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1993, nr 3, s. 163-165
  38. KONTAKTY między rówieśnikami w pierwszych latach nauki // Nowa Szkoła. – 1993, nr 6, s. 357-360
  39. KSZTAŁCENIE na odległość w Niemczech / Aldona Więch // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2004, nr 4, s. 14-18
  40. KSZTAŁCENIE nauczycieli w NRD / Gunter Garsky // Problemy Oświaty na wsi. – 1989, nr 1, s. 13-16
  41. KSZTAŁCENIE pedagogiczne dyplomowanych nauczycieli w NRD / Adler Gert // Ruch Pedagogiczny. – 1990, nr 3/4, s. 161-171
  42. KSZTAŁCENIE po bawarsku / Elżbieta Lamparska, Jarosław Śliwa // Przegląd Oświatowy. – 1999, nr 20, s. 10
  43. KSZTAŁCENIE rolników na poziomie zasadniczym w RFN (Cz. I) / Józef Krosny // Szkoła Zawodowa. – 1993, nr 1, s. 38-40
  44. KSZTAŁCENIE rolników na poziomie zasadniczym w RFN (Cz. II). Kształcenie w gospodarstwach szkoleniowych RFN / Józef Krosny // Szkoła Zawodowa. – 1993, nr 3, s. 42-44
  45. KSZTAŁCENIE rolników na poziomie zasadniczym w RFN (Cz. III). Warunki stawiane nauczycielom zawodu / Józef Krosny // Szkoła Zawodowa. – 1993, nr 4, s. 34-37
  46. KSZTAŁCENIE uczniów zdolnych w RFN / Grzegorz Szumski // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1992, nr 1, s. 140-153
  47. KSZTAŁCENIE zawodowe w Niemczech na szczeblu średnim i wyższym / Renata Nowakowska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2001, nr 2, s. 121-135
  48. KSZTAŁCENIE zawodowe w obliczu wzrostu wymagań kwalifikacyjnych na niemieckim rynku pracy / Brunon Bartz // Szkoła Zawodowa. – 1994, nr 8, s. 39-43
  49. KSZTAŁCENIE zawodowe w Republice Federalnej Niemiec / Heinz Dedering, Gottfried Feig // Nowa szkoła. – 1991, nr 4, s. 231-234
  50. KURS na Unię : u kolegów w Niemczech i Holandii / Ewa Grzybowiska // Geografia w Szkole. – 3003, nr 4, s. 243-248
  51. KWALIFIKACJE zawodowe w sektorze bankowym Wielkiej Brytanii i Niemiec / Gerald A. Straka // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2003, nr 1, s. 56-68
  52. ŁUŻYCKA szkoła w Niemczech / Marta Ziółkowska-Sobecka // Nowa Szkoła. – 1994, nr 3, s. 173-175
  53. MATURA w Hanowerze / Lothar Nettelmann // Wiadomości Historyczne. – 2005, nr 2, s. 11-16
  54. MIESIĄC nauki w niemieckiej klasie maturalnej / Aneta Mikulska // Wychowanie na co Dzień. – 1995, nr 12, s. 25-26
  55. MIĘDZY ufnością a rezygnacją : reforma szkolna w Niemczech / Hans Dőbert ; tł. Mirosław S[tanisław] Szymański // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1993, nr 4, s. 129- 142
  56. MOBILNOŚĆ Niemców motywowana kształceniem i zatrudnieniem / Rolf Jansen, Jolanta Religa // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2002, nr 4, s. 87-95
  57. MODELE i koncepcje ogólno-dydaktyczne w ujęciu pedagogów niemickich / Czesław Kupisiewicz // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1993, nr 4, s. 19-32
  58. MOJE doświadczenie ze szkołą Montessori / Izabela Krokowska // Auxilium Sociale.  – 1999, nr 3/4, s. 204-207
  59. MUSIAŁAM być elastyczna / Ewa Tomczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2004, nr 10, s. 38-40
  60. NAUCZANIE i uczenie się we współpracy z partnerami szkoły (w niemieckim systemie oświatowym) / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 2001, nr 6, s. 46-48
  61. NIEMCY : edukacja musi promować wartości moralne / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1994, nr 4, s. 231-232
  62. NOWE techniki i technologie w szkolnictwie zawodowym / Szkoła Zawodowa. – 1993, nr 6, s. 41-45
  63. NOWE wyzwanie dla partnerstwa szkół?: z perspektywy kraju związkowego Nadrenii-Palatynatu / Hubert Luszczyński, Dorota Michalska-Niedenthal // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 5, s. 34-37
  64. O DOKSZTAŁCANIU pracowników opieki w Niemieckiej Republice Demokratycznej / Danuta Szymańska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. -1989, nr 5, s. 234-237
  65. O SYSTEMIE oświaty w Babenii-Wirtembergii / Roman Smolski // Nowa Szkoła. – 1993, nr 2, s. 103-107
  66. O SZKOLNICTWIE w Brandenburgii / inatta Nowosad // Nauczyciel i Szkoła. – 1997, nr 2, s. 115-120
  67. ,,OAZA młodzieży w Salzgitter’’ w Niemczech (koncepcja ośrodka) / Maria Meyner // Szkoła Specjalna. – 1995, nr 4, s. 244-246
  68. OBSZARY kompetencji technicznych i informatyczno-medialnych ucznia oraz kryteria ich oceny w integrującej się Europie. Cz. I / Andrzej Serdyński // Wychowanie Techniczne. – 2002, nr 5, s. 5-10
  69. ODENWALDSCHULE jako model ,,wolnej szkoły” / Wincenty Okoń // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1993, nr 2, s. 67-87
  70. ODMIENNE kultury, odmienne matematyki, odmienne znaczenie, odmienne nauczanie? :Kultura nauczania matematyki w Anglii, Francji i w Niemczech / Birgit Pepin, tłum. Joanna Michalak // Edukacja. – 2005, nr 3, s. 95-104
  71. ODNOWA szkolnictwa wyższego po zjednoczeniu dwóch państw niemieckich? / Friedrich Busch // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1993, nr 3, s. 121-137
  72. OPIEKA nad dziećmi i młodzieżą oraz ich kształcenie w Niemczech. Współczesne trendy, paradygmaty i dylematy / Jorg Maywald // Ruch Pedagogiczny. – 2000, nr 1/2, s. 133-142
  73. OŚWIATA niemiecka wobec integracji europejskiej / Jerzy Centkowski // Wiadomości Historyczne. – 2004, nr 1, s. 21-30
  74. PEDAGOG Reformy Peter Petersen : o losach jego koncepcji szkoły i kształcenia nauczycieli w latach dwudziestych i trzydziestych / Hein Retter // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1994, nr 3, s. 57-78
  75. PEDAGOGICZNE implikacje współczesnego dzieciństwa w Niemczech / Aleksander Sander // Nowa Szkoła. – 2003, nr 9, s. 40-41
  76. PERSPEKTYWY szkoły w Republice Federalnej Niemiec / Friedrich Busch // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1991, nr 3, s. 145-155
  77. PODPATRZONE w Pforzheim… okiem dyrektora przedszkola / Halina Bednarczyk // Dyrektor Szkoły. – 1997, nr 12, s. 12-14
  78. PODSTAWOWE kierunki myślenia pedagogicznego w Niemczech / Mirosław Szymański // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1997, nr 3/4, s. 227-262
  79. POMOC dla rodzin w ramach pomocy wychowawczej w Republice Federalnej Niemiec / Werner Freigang // Opieka. Wychowanie. Terapia. – 2000, nr 4, dod. Nasz Animator s. 19-22
  80. POMOC osobom uzależnionym w Niemczech / Agnieszka Leszczyńska // Opieka. Wychowanie. Terapia. – 1994, nr 2, s. 25-28
  81. PORADNICTWO i informacja zawodowa urzędów pracy w RFN / Iwona Kacak, Jolanta Religa // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2000, nr 4,  s. 86-90
  82. POSTIDUSTRIALNE dylematy niemieckiej oświaty / Brunon Bartz // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2006, nr 3, s. 7-15
  83. POZAUNIWERSYTECKIE ośrodki badań zawodowej edukacji dorosłych w Niemczech / Hanna Solarczyk-Szewc // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2008, nr 2, s. 51-59
  84. PRACA szkół i przedszkoli w Austrii i Niemczech / Elżbieta Matyjaszczyk // Nowe w Szkole. – 2004, nr 5, s. 16-18
  85. PRACA z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Doświadczenia niemieckie / Danuta Urbaniak-Zając // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1996, nr 6, s. 41-44
  86. PRAWA osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej / Aleksandra Sołtysiak, Aleksandra Sułot // Przyjaciel Dziecka. – 2003, nr 1-6, s. 40-43
  87. PROBLEM resocjalizacji nieletnich i młodocianych obcokrajowców : (na przykładzie Niemiec) / Roman Juras // Opieka. Wychowanie. Terapia. – 2002, nr 2, s. 27-34
  88. PROBLEMATYKA narkomanii w programach przyrody dla szkół podstawowych / Monika Michalska // Lider. – 2001, nr 6, s. 8-10
  89. PROGRAM edukacyjny Banku Światowego / Marta Gębka // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2003, nr 2, s, 9-19
  90. PROGRAMY edukacji kulturalnej dorosłych w Berlinie i Brandenburgii / Wiltrud Gieseke // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2005, nr 3, s. 104-108
  91. PROBLEMY i perspektywy szkolnictwa wyższego w Niemczech / Renata Nowakowska-Siuta // Ruch Pedagogiczny. – 2003, nr 3/4, s. 69-79
  92. PRZEJŚCIE ze szkoły do pracy zawodowej – główny problem naszego społeczeństwa / Hans-Peter Schafer // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1999, nr 3/4, s. 193-208
  93. PRZEKSZTAŁCENIA i tradycja : języki obce w Niemczech / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1999, nr 9, s. 47-48
  94. PRZEMOC w niemieckiej szkole – importowana czy samodzielnie wytwarzana / Klaus-Jurgen Tillmann; tłum. Mirosław Szymański // Ruch Pedagogiczny. – 2001, nr 3/4, s. 33-49
  95. PRZYCHODZĄ, zatrzymują się, zostają. Model Profilaktyki Młodzieżowego Centrum Komunikacji (interpersonalnej) TEEHAUS ,,Fidibus” w Monachium / Jerzy Siczek // Remedium. – 1993, nr 4, s. 14-16
  96. RACJONALNA organizacja roku szkolnego (propozycje zmian) / Małgorzata Słyk // Nowa Szkoła. – 2001, nr 2, s. 17
  97. REFLEKSJE  z bielefeldzkiej ,,Laborschule” – szkoła jako pomost pomiędzy dzieciństwem a dorosłością i małą instytucją rodziny a wielkimi strukturami społecznymi / Jadwiga Kruszelnicka // Edukacja: Studia, Badania, Innowacje. – 1993, nr 4, s. 85-96
  98. RODZICE i ich prawa w systemie edukacyjnym Niemiec na europejskim tle porównawczym / Renata Nowakowska-Siuta / Ruch Pedagogiczny. – 2004, nr 1/2, s. 87-96
  99. ROLA poradni w procesach integracyjnych (na przykładzie sieci placówek w Niemczech) / Danuta Danek, Alicja Datta-Jakubowska // Opieka. Wychowanie. Terapia. – 1994, nr 3, s. 27-33
  100. ROZWIJANIE umiejętności pedagogicznych w kształceniu nauczycieli / Herbert Flach // Życie szkoły. – 1989, nr 3, s. 188-191
  101. ROZWÓJ szkoły a pedagogika międzykulturowa – między zmainą kultury uczenia się a tendencjami do etnizacji w Niemczech / Christiane Griesse // Rocznik Pedagogiczny. – 2007, t. 30, s. 147-156
  102. RUN na szkoły niepaństwowe w RFN / Arkadiusz Ziernicki // Edukacja i Dialog. – 1993, nr 8, s. 57-58
  103. RZĄDOWE programy uzdrowienia rynku kształcenia zawodowego w Niemczech / Iwona Bolter // Nowa Szkoła. – 2007, nr 9, s. 27-34
  104. SĄ PRZYGOTOWANI do wykonywania swego zawodu jak nikt inny na świecie / Theresa Waldrop // Nowa Szkoła. – 1992, nr 9, s. 543-546
  105. SKUTECZNE inwestowanie w edukację: imperatyw dla Europy / Komisja Wspólnot Europejskich // Nowe w Szkole. – 2003, nr 10, s. 2-5
  106. SPOŁECZNE aspekty edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Bawarii / Arkadiusz Żukiewicz // Edukacja. – 2002, nr 2, s. 108-112
  107. STANDARDY kształcenia zawodowego – wyzwania dla systemu dualnego / Imard Frank, Daniel Schreiber // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2006, nr 4, s. 115-122
  108. SYSTEM dualny szkolnictwa zawodowego w Niemczech / Andzrej Rodak // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2001, nr 2, s. 13-15
  109. SYSTEM dwutorowy – forma kształcenia zaodowego w Republice Federalnej Niemiec / Jerzy Charasymowicz, Józef Wysocki // Szkoła Zawodowa. – 1993, nr 5, s. 41-42
  110. SYSTEM egzaminowania i nadawania kwalifikacji zawodowych w Niemczech / Tadeusz Popowicz // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2001, nr 1, s. 20-22
  111. SYSTEM kształcenia zawodowego w Niemczech / Małgorzata Skiert // Nowa Szkoła. – 2002, nr 3, s. 42-47
  112. SYSTEM oświaty w Berlinie / Jarosław Kucharczyk // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 4, s. 53-58
  113. SYSTEM zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Republice Federalnej Niemiec / Patrycja Rodig // Edukacja. – 2005, nr 3, s. 70-75
  114. SZKOLNICTWO niemieckie w świetle PISA 2000 / Aleksander Sander // Nowa Szkoła. – 2003, nr 6, s. 43-44
  115. SZKOLNICTWO prywatne w krajacj Europy Zachodniej (RFN, Belgia) / Wiktor Rabczuk // Nowa Szkoła. – 1990, nr 10, s. 554-562
  116. SZKOLNICTWO średnie w Bawarii – wielkość ofert edukacyjnych / Arkadiusz Żukiewicz // Ruch Pedagogiczny. – 2003, nr 3/4, s. 80-90
  117. SZKOLNICTWO w Dolnej Saksonii / Janusz Żukrowski // Nowa Szkoła. – 1992, nr 5, s. 296-298
  118. SZKOŁA dla niewidomych i słabo widzących w Soest / Kornelia Czerwińska // Szkoła Specjalna. – 2001, nr 2, s. 121-122
  119. SZKOŁA – laboratorium w Bielfeld – powstanie, założenia pedagogiczne i funkcjonowanie / Brygida Kurzewska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1999, nr 1, s. 127-142
  120. SZKOŁA podstawowa im. Goerdelera w Berlinie / Aleksandra Sander // Nowa Szkoła. – 1999, nr 4, s. 46-48
  121. SZKOŁA Salem / Mirosław Szymański // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1992, nr 1, s. 33-62
  122. SZKOŁA średnia im. Goerdelera w Berlinie / Aleksandra Sander // Nowa Szkoła. – 1994, nr 4, s. 224 226
  123. SZKOŁA to nie fabryka nauczania / Hartmut Wenzel // Edukacja i Dialog. – 1995, nr 4, s. 43-46
  124. SZKOŁA waldorowska jako organizm społeczny / Tadeusz Doktór // Edukacja i Dialog. – 1992, nr 8, s. 42-47
  125. SZKOŁA zmieniająca się od wewnątrz – berliński model szkół o poszerzonej odpowiedzialności / Inetta Nowosad // Edukacja. – 2002, nr 2, s. 104-108
  126. SZKOŁY alternatywne w Niemczech wschodnich. Bilans dekady i perspektywy / Irina Michtarjan // Edukacja: Studia. Badania, Innowacje. – 2001, nr 2, s. 97-106
  127. SZKOŁY do sieci! / Bettina Behler // Edukacja i Dialog. – 2000, nr 7, s. 45-48
  128. SZKOŁY prywatne uzupełnieniem szkolnictwa państwowego / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1998, nr 10, s. 30
  129. SZKOŁY walddorfskie w Niemczech / Jadwiga Wasiukiewicz // Edukacja i Dialog. – 1994, nr 7, s. 54-57
  130. SZKOŁY wolne za granicą / Bogusław Śliwerski // Edukacja i Dialog. – 1998, nr 4, s. 18-23
  131. SZKOŁY Wyższe w Republice Federalnej Niemiec po roku 1945 / Christian Starck // Życie Szkoły. – 1981, nr 5, s. 127-136
  132. ŚRODKI masowego przekazu – sytuacja w Niemczech / Maria Meyer // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 1995, nr 4 (24), s. 36-39
  133. TEORETYCZNE uzasadnienie projektu integracji szkolnej na przykładzie Hamburga i Szelzwika-Holsztynu / Dorota Michałowska // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. – 1996, nr 2 (5), s. 109-116
  134. UMACNIAJMY międzynarodową współpracę w zakresie kształcenia zawodowego / Gisela Dybowski, Matthias Walter // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2001, nr 2, s. 40-43
  135. UNIWERSYTETY powszechne w Republice Federalnej Niemiec / Tadeusz Aleksander // Oświata Dorosłych. – 1989, nr 4, s. 235-242
  136. UPOWSZECHNIANIE sportu wśród uczniów szkół zawodowych w NRD / Siegfried Ellwanger // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 1989, nr 4, s. 143-144
  137. USTAWICZNA edukacja zawodowa – projekty międzynarodowe / Iwona Bednarczyk-Kocun // Pedagogika Pracy. – 2003, nr 42, s. 156-158
  138. UZNAWALNOSĆ edukacji nieformalnej i incydentalnej w Niemczech / Markus Bretschneider // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2008, nr 2, s. 59-61
  139. W BAWARSKIM gimnazjum / Teresa Mielnicka // Języki Obce w Szkole. –2004, nr 3, s. 172-176
  140. W PRZEDDZIEŃ reformy niemieckiej oświaty / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1993, nr 9, s. 556-557
  141. W SZKOLE bawarskiej / ewa Kempa // Dyrektor Szkoły. – 1995, nr 3/4, s. 48-50
  142. W SZKOLE niemieckiej – nie najlepiej / Renata Nowicka // Nowa Szkoła. – 1994, nr 9, s. 546-547
  143. WARSZTATY steinerowskie w Hamburgu / Jadwiga Wasiukiewicz // Edukacja i Dialog. – 1994, nr 2, s. 52-53
  144. WIRTUALNY Uniwersytet / Anna Czyż // Edukacja Medialna. – 2002, nr 4, s. 20-29
  145. WIZYTA w unijnej szkole / Elżbieta M. Jurgowiak // Edukacja i Dialog. – 2003, nr 5, s. 66-70
  146. WOHNGEMEINSCHAFT próbą przezwyciężenia ograniczeń placówek opieki całkowitej / Danuta Urbanik-Zając // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 1995, nr 7, s. 17-18
  147. WOLNA Gmina Szkolna Wickersdorf /  Mirosław Szymański // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1991, nr 4, s. 23-51
  148. WOLNA szkoła Rudolfa Steinera w Strasburgu / Dobromir Dziewulak // Kwartalnik Pedagogiczny. – 1988, nr 2, s. 197-201
  149. WRAŻENIA ze szkół waldorfskich / Izabela Jaworowicz-Konstanty, Jadwiga Wasiukiewicz // Edukacja i Dialog. – 1995, nr 1, s. 54-61 Szkoły w Niemczech i Holandii.
  150. WSPÓŁPRACA polsko-niemiecka w zakresie kształcenia zawodowego / Teresa Zientala // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2001, nr 4, s. 5-6
  151. WYCHOWANIE integracyjne w Niemczech / Ingeborg Wasiljew // Edukacja i Dialog. – 1996, nr 9, s. 67-70
  152. WYMAGANIA kwalifikacyjne rynku pracy jako wyzwanie nauczyciela szkoły zawodowej / Brunon Bartz //  Szkoła Zawodowa. – 1994, nr 5, s. 2-4
  153. WYOBRAŻENIA niemieckiej młodzieży na temat rodziny: (analiza wyników badań pilotażowych) / Kolja Briedis // Wychowanie Na Co Dzień. – 2003, nr 12, s. 19-22
  154. ZANIM staniesz na czele niemieckiej klasy musisz być świetnie przygotowany do wykonania swojego zawodu / Waldrop Theresa // Nowa szkoła. – 1992, nr 9, s. 547-548
  155. ZNACZENIE szkoły w niemieckiej debacie publicznej / Inetta Nowosad // Edukacja. – 2005, nr 3, s. 59-70
  156. ZWIĄZEK kształcenia z gospodarką w RFN / Józef Krosny // Szkoła zawodowa. – 2000, nr 1, s. 53-57
Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept:
Return